CERV 2025 – Práva dětí v programu Občanství, rovnost, práva a hodnoty

Mezinárodní program CERV otevírá novou výzvu zaměřenou na ochranu a prosazování práv dětí do 18 let. Pokud pracujete s dětmi nebo pro děti, teď je ideální čas zapojit se do změny. Až 90% financování přináší výzva na projekty podporující dětská práva v digitálním i reálném světě pro neziskové organizace, veřejné instituce i partnery. Podpořeny budou zejména iniciativy, které pomáhají znevýhodněným skupinám zapojit se programů, kterých se to týká, posilují digitální gramotnost, bezpečnost dětí v online prostoru a začleňují děti do rozhodovacích procesů na všech úrovních správy.

Příjem žádostí do konce dubna 2025

Termín podání žádosti o dotaci

29. 4. 2025

Výše dotace

min. 200 tis. EUR

Míra podpory

až 90 %

Obecné cíle výzvy

Cílem výzvy je podporovat, rozvíjet a provádět komplexní politiky na ochranu a prosazování práv dítěte, včetně práva na účast. Reaguje na současné potřeby a výzvy dětí v EU prostřednictvím priorit – práva dětí v digitálním věku; zapojení a účast dětí a začlenění perspektivy práv dítěte do opatření na národní a místní úrovni.

Cílem dále podporovat tyto iniciativy: strategie EU v oblasti práv dítěte; platformu EU pro účast dětí; zákon o digitálních službách; evropská strategie pro lepší internet pro děti (BIK+); balíček na obranu demokracie; sdělení o komplexním přístupu k duševnímu zdraví a doporučení Komise o rozvoji a posílení integrovaných systémů ochrany dětí v nejlepším zájmu dítěte.

Základní parametry výzvy

  • Termín podávání žádostí: do 29. 4. 2025
  • Nejzsazší termín realizace: únor 2028
  • Trvání projektu: 12-24 měsíců
  • Podpis grant. smlouvy: leden 2026
  • Min. výše způs. nákladů: 200 tisíc EUR
  • Max. výše způs. výdajů: bez limitu 
  • Míra podpory: až 90 %
  • Alokace výzvy: 17 mil. EUR 
  • Druh výzvy: průběžná
  • Místo realizace: viz seznam způsobilých zemí
  • Režim financování: ex ante (projekt bude jednorázově podpořen většinovou zálohou)
  • Administrátor výzvy: Evropská výkonná agentura pro vzdělávání a kulturu (EACEA) v Bruselu

Priority výzvy

Podporovány budou projekty přispívající k jednomu z následujících cílů:

Priorita 1 – Práva dětí v digitálním věku (rozpočet 9 mil. EUR)

i) Podpora digitální gramotnosti dětí

  • projekt vychází z potřeb dětí a přímo s nimi pracuje
  • spravovat nastavení ochrany soukromí
  • uvědomovat si nevhodný nebo škodlivý obsah, včetně násilí, nenávistných projevů nebo online groomingu (psychické manipulace vylákat z oběti osobní údaje, vyvolat falešnou důvěru a vylákat ji na osobní schůzku)
  • pomáhat kriticky hodnotit dezinformace a falešné zprávy, je zásadní pro prevenci šíření nepravdivých informací
  • podpora formálního či neformálního vzdělávacího prostředí, které děti začleňuje do všech jejich rozmanitostí, jejich rodiny, komunity, pečovatelů, pedagogů (školy, mimoškolní aktivity), aby se překlenula propast mezi používáním ve škole, doma nebo mezi kamarády
  • zvláštní pozornost dětem se speciálními nebo specifickými potřebami nebo dětem ze znevýhodněného a zranitelného prostředí nebo dětem ohroženým diskriminací, které mohou čelit dalším výzvám při přístupu k digitálnímu prostředí a bezpečné orientaci v něm

ii) Zvyšování povědomí o právech dětí na internetu mezi dětskými uživateli, jejich komunitami, organizacemi občanské společnosti zabývajícími se právy dětí, odborníky na informační a komunikační technologie a poskytovateli digitálních služeb

Online platformy koncipovat s ohledem na bezpečnost a inkluzivitu dětí. Aby toho bylo dosaženo, měla by být:

  • znalost práv dětí
  • potřeba dítěte v ideálním případě začleněna do vzdělávacích cest budoucích studentů ICT a (budoucích) technologických vývojářů
  • odborníci a poskytovatelé služeb v oblasti IKT by měli (1) být upozorňováni na etickou odpovědnost a odpovědnost platforem a povzbuzováni k vytváření a používání digitálních technologií, které jsou v souladu se standardy ochrany dětí podle zákonu DSA a zároveň (2) by měli být spojováni s dětmi, jejich komunitami, rodinami, pečovateli, učiteli a organizacemi občanské společnosti za účelem výměny informací o právech dětí online a ochranných opatřeních
  • projekty měly vycházet z potřeb, názorů a obav dětí
  • aktivní role dětí při podpoře vývoje pokynů, vzdělávacích nebo školicích materiálů, protokolů a dalších nástrojů, které by přispěly k tvorbě materiálů zaměřených na děti online s cílem změnit normy a chování v oblasti informačních a komunikačních technologií a rozvíjet dialog a zvyšovat povědomí o ochranných opatřeních
  • přínos kultury ke zdraví a pohodě, zejména duševnímu zdraví, vzhledem k existujícím důkazům a přetrvávající krizi duševního zdraví, která postihuje zejména mládež

iii) Snížení negativního dopadu používání digitálních technologií na blaho dětí

  • zapojení dětí do rozhovorů o jejich digitálních návycích, jako je používání sociálních médií, čas strávený u obrazovky, používání chytrých telefonů ve škole a online sociální interakce, může pomoci zjistit, jak tyto aktivity ovlivňují jejich soustředění, učení, vztahy a celkové duševní zdraví a pohodu.
  • projekty by měly zapojit děti do vývoje strategií a nástrojů na podporu zdravých digitálních návyků, prevence a řešení problémů, jako je kyberšikana, tlak sociálních médií a negativní dopady online zapojení na jejich emocionální a psychickou pohodu, a zároveň snížit stigmatizaci problémů duševního zdraví

Priorita 2 – Zapojení a účast dětí (rozpočet 5 mil. EUR)

Tato priorita se zaměřuje na podporu účasti dětí v demokratickém životě na místní, národní a EU úrovni. Cílem je zajistit, že hlasy dětí budou slyšet a zohledněny, zejména v záležitostech, které se jich týkají. Projekty by měly usilovat o vytvoření nebo posílení inkluzivních mechanismů pro účast dětí v rozhodovacích procesech.

  1. Vytváření mechanismů pro účast dětí
  • rozvoj a testování inkluzivních mechanismů, které umožní dětem aktivně se zapojit do rozhodovacích procesů
  • vytváření dětských poradních orgánů na úrovni obcí, měst a škol

2. Zajištění přístupu dětí k rozhodovacím procesům

  • podporovat instituce a vlády v přijímání metod a nástrojů, které posílí účast dětí

3. Vzdělávací iniciativy pro podporu participace      

  • vytváření vzdělávacích programů, které dětem vysvětlí význam jejich účasti na veřejném životě

4. Zapojení dětí ve veřejných a komunitních projektech

  • podporovat projekty, které dětem umožní přímo se podílet na tvorbě veřejných politik nebo místních projektů
 

Očekávané výsledky:

  • zřízení a posílení mechanismů účasti dětí v demokratických procesech
  • zvýšení povědomí a aktivní účasti dětí ve veřejném životě
  • děti se stávají aktivními občany, kteří mají vliv na rozhodování, které se jich týká
 

Priorita 3 – Začlenění perspektivy práv dítěte do opatření na národní a místní úrovni (rozpočet 3 mil. EUR)

Tato priorita se soustředí na začlenění práv dětí do politiky a praxe na národní a místní úrovni. Cílem je zajistit, že práva dětí budou prioritizována ve všech sektorech a institucích, a to prostřednictvím nástrojů pro implementaci práv dětí v politických a praktických strategiích. 

Klíčové akce

i) Integrace práv dětí do veřejných politik

  • vytvoření a implementace politických rámců, které zajistí respektování práv dětí ve všech sektorech

ii) Návrh a realizace strategií pro ochranu práv dětí

  • rozvoj nástrojů pro sledování a zajištění ochrany práv dětí v legislativních a administrativních procesech

iii) Monitoring a evaluace

  • sledování a hodnocení efektivity a implementace práv dětí na místní a národní úrovni
  • poskytování doporučení pro zlepšení implementace práv dětí na základě zjištěných nedostatků

iv) Posílení spolupráce mezi aktéry

  • podpora spolupráce mezi vládními, neziskovými organizacemi, školami a komunitami pro účinnější ochranu práv dětí

v) Školení a osvěta o právech dětí

  • vzdělávací programy pro profesionály (např. úředníky, pedagogy) zaměřené na ochranu a podporu práv dětí
 

Očekávané výsledky:

  • zajištění širšího začlenění práv dětí do národních a místních politik
  • vytvoření trvalých struktur pro ochranu a implementaci práv dětí
  • zvýšení povědomí o právech dětí mezi veřejnými činiteli a komunitami

Zde musí být do konsorcia zapojen alespoň jeden orgán veřejné správy (celostátní, regionální nebo místní orgán), a to buď jako hlavní žadatel, nebo jako partner.

Podporované aktivity

Oblasti inovací mohou zahrnovat sociální nebo společenský rozměr, například:

  • zapojení publika /rozvoj
  • rovnost žen a mužů
  • začleňování osob se zdravotním postižením, příslušníků menšin a sociálně marginalizovaných skupin
  • boj proti změně klimatu
  • digitalizace atd.

Příklady tzv. „Work packages“  (pracovních balíčků – PB)

I. Manažersko – PR aktivity (doporučeno)

PB1. Řízení, koordinace a administrace

  • 10 % limit nákladů na PB1
  • plánování a příprava
  • setkávání  (online, offline za účelem ekologické udržitelnosti)
  • evaluace a kontrola kvality
  • koordinační akce
  • příprava zpráv
  • monitoring rovnosti žen a mužů
  • zápisy ze schůzek
  • plánovací a koncepční zprávy atd.

PB2. Komunikace a šíření informací

  • komunikační kampaně a propagační akce
  • genderový jazyk a ekologická sdělení v komunikačních aktivitách
  • komunikační strategie, newslettery, webovky, příspěvky na sociálních sítích
  • veřejné akce, letáky

II. Implementační aktivity 

PB3. Networking a sdílení znalostí 

Tento pracovní balíček může zahrnovat aktivity spojené s vytvářením sítí a sdílením znalostí, včetně aktivit zaměřených na politiku / výzkum /inovace v oblasti práv dětí a účasti dětí.

  • konference, workshopy, sympozia, semináře (vše v ekologicky udržitelných prostorách), výzkum, studie, politické analýzy, průzkumy, laboratoře, aktivity pro přístup na trh atd.
  • program/agenda konferencí, prezenční listina z workshopů, závěry/zprávy z konferencí, analýzy průzkumů, studie, politické dokumenty atd. (digitálně nebo s využitím recyklovaného papíru).

PB4. Budování kapacit

Tento pracovní balíček může zahrnovat různé typy aktivit zaměřených na budování kapacit, včetně aktivit zaměřených na mobilitu evropských odborníků 

  • školení, školení školitelů, učňovské aktivity, mentoringové programy, mistrovské kurzy, inkubační programy atd.

Příjemci budou muset požádat účastníky akcí, aby se zúčastnili průzkumu EU o spravedlnosti, právech a hodnotách. Tento průzkum umožní orgánu poskytujícímu podporu podrobně sledovat školení, vzájemné učení a akce zaměřené na zvyšování povědomí. Příjemci obdrží internetový odkaz na průzkum, který předají účastníkům. Budou mít přístup k výsledkům průzkumu pro svůj projekt a mohou je použít pro hodnocení svého projektu.

Poskytovatel dotace shrne výsledky všech projektů financovaných v rámci programu CERV.

Omezení výzvy

  • Donor bude kontrolovat finanční a provozní kapacitu žadatelů
  • Výjimky platí u FINANČNÍ KAPACITY pro veřejné subjekty (orgány státní správy, regionální a místní samosprávy), mezinárodní organizace a pro projekty do 60 tisíc EUR
  • Pro PROVOZNÍ KAPACITU platí tyto výjimky: veřejná instituce, organizace členských států a mezinárodní organizace

Typ žadatele

  • Neziskové organizace
  • Žadatel musí být právnickou osobou (veřejným nebo privátním subjektem)
  • Soukromá nezisková organizace
  • OSVČ, tj. živnostníků, kde společnost nemá právní subjektivitu oddělenou od právní subjektivity fyzické osoby
  • Mezinárodní organizace
  • Sdružení a zájmová sdružení – subjekty složené z členů se mohou účastnit jako „jediní příjemci“ nebo „příjemci bez právní subjektivity“
  • Není podporována fyzická osoba
 

Počet žadatelů:

  • 2 organizace (hlavní žadatel a nejméně jeden partner, který není přidruženým subjektem nebo přidruženým partnerem)
  • projekt však může být jak národní, tak nadnárodní

Seznam podporovaných zemí programu CERV

Země EU:

  • 27 členských zemí

Země EFTA (od roku 2021):

  • Island
  • Norsko
  • Lichtenštejnsko

Přistupující či kandidátské země (od roku 2021):

  • Albánie, Bosna a Hercegovina, Gruzie, Kosovo
  • Černá Hora, Severní Makedonie, Srbsko a Ukrajina
 
 

Zdroj:

https://ec.europa.eu/info/funding-tenders /opportunities /docs/2021-2027/cerv/wp-call /2025 /call-fiche_cerv-2025-child_en.pdf

Jak to funguje

1

Oslovíte nás

2

Proběhne
společná schůzka

3

Sepíšeme
projektový záměr

4

Podáme žádost
o dotaci

5

Obdržíte finance

6

Pomůžeme vám
s realizací projektu

Hledáte i jiné výzvy?

Podpora sdílené péče – výzva č. 105

Podpora sdílené péče Připravte s námi projekt, který má smysl. Nová výzva OPZ+ cílí na rozšíření kapacit odlehčovacích služeb a na podporu neformálně pečujících osob

Zavolejte nám

Napište nám

Máte zájem o dotaci? Napište nám

Vyberte jaký jste subjekt?